Professor Harald Herresthal, som nylig deltok under vårt Grieg/Dreyfus-seminar
i Paris er aktuell med utgivelsen av to nye bøker.
Den første av bøkene - er det andre bindet i Herresthals Ole Bull-biografi, ”Ole
Bull II: Republikaner blant konger og keisere” (Unipub). Boken tar for seg Ole
Bulls eventyrlige og dramatiske konsertreiser gjennom Europa og Amerika. Her møter
han en rekke fremtredende kulturpersonligheter. Han spiller med Franz Liszt og
Felix Mendelssohn-Bartholdy og er omgangsvenn med Clara og Robert Schumann. I
Paris møter han Paganini og forespeiles en stor fremtid av Hector Berlioz.
Bull reiser dessuten på kryss og tvers over store deler av Amerika, fra Canada
i nord til Cuba i sør. Han spiller i Algerie og legger både Spania og Portugal
for sine føtter. Ved revolusjonens utbrudd i 1848 reiser han inn til Paris for
å være der hvor kampen for folkefrihet har sitt arnested.
Første bind, ”Ole Bull I: Vidunderbarnet erobrer verden 1810 -1837”, kom i fjor.
Musikkens verden
”Musikkens verden - Den klassiske musikkens historie” (Aschehoug) er skrevet
for et bredt publikum, som ønsker å få en større opplevelse av den musikken det
lytter til på fjernsyn, i radio, på CD og i konsertsalen, og vil lære mer om det
de hører.
Boken følger historien helt fra de første kilder i Orienten før vår tidsregnings
begynnelse og frem til de siste tiårs utvikling i Vestens musikkultur. Den handler
om den klassiske musikken i Europa, men 1800- og 1900-tallets populærmusikk omtales
også, når den påvirker kunstmusikken. Likeledes er jazz, elektronisk musikk og
andre nye musikalske uttrykksformer plassert inn i Vestens store musikkhistoriske
kontekst. Verkene som omtales settes inn i en helhetlig historisk.
Harald Herresthal (1944) er professor ved Norges musikkhøgskole, og har siden
han i 1965 etterfulgte Jon Medbøe som lærer i musikkhistorie ved Musikkonservatoriet,
formidlet musikkunnskap på alle nivåer som utøver, forfatter og pedagog. Herresthal
har utgitt artikler og bøker på norske, tyske og franske forlag om forskjellige
emner innen norsk musikkhistorie. Han holder regelmessig forelesninger på europeiske
universiteter og høyskoler, men er også en ettertraktet kåsør i andre fora.
|
|
|